Spotify- en guldgruva med möjligheter

Kulturarkivet 365 - marknadsför Spotify som en guldgruva med möjligheter.

Ändrad abonnemangsform 
Under 2019 meddelade Spotify att abonnemanget ”Spotify Business”, inte längre var tillgängligt. Istället introducerades företag och organisationer, till den globala streamingtjänsten Soundtrack.

Bakgrundsmusik eller musik som verktyg för att skapa välbefinnande?
Den största förändringen är att det inte längre finns möjlighet att välja, när man vill lyssna på en särskild låt.

För de flesta butiker/företag så är troligtvis detta inte ett problem…eftersom det är just bakgrundsmusik som är syftet för dessa. Men i reminicensarbete och verksamheter med syfte att bryta ensamhet och skapa en meningsfull vardag i gemenskap med andra – där är det jätteviktigt att kunna välja rätt låtar efter olika personers historia, intressen & önskemål.

På Soundtrack kan man förvandla sina gamla Spotify-spellistor till icke-repetitiva ljudspår. Det går även att göra en egen musikslinga med över 300 låtar…MEN låtarna spelas upp slumpvis och musikslingan fylls på varje vecka med liknade musik, “Så att vi slipper höra samma låtar”.

Om vi t.ex pratar om Beatles, så går det inte att välja att lyssna på en särskild låt till ämnet. Det går inte att ha en musikquiz, jukeboxlista eller rösta fram en musiktopp. Vill någon spontant lyssna på en särskild låt, så går inte det heller.

Under ”Affärstyper” har Soundtrack beskrivit hur rätt musik skapar känslan för SPA, kontor, restauranger, butiker, kafeér, hotell, barer, väntrum & gym.

Ingenstans finns en antydan om hur deras musikbibliotek, som består av över 50 miljoner låtar – skulle kunna användas som ett verktyg för att skapa välbefinnande. Mötesplatser, studieförbund, träffpunkter, dagverksamheter, volontärverksamhet, vård & omsorgsboenden…är en stor målgrupp i samhället som inte får använda vanligt Spotify – eftersom det räknas som offentlig och kommersiell verksamhet.

Det behövs bara en sång - för att väcka tusen minnen.

Välfärdsteknik – Digitalt musikverktyg
Det är stort fokus på hur vi med digital teknik kan förbättra livskvaliteten i vård & omsorg. Och med tanke på hur mycket positiv forskning det finns om “Musik i vården”- så känns det helt ofattbart, att vi som jobbar med ”mjuka-värden-verksamheter”, inte kan nyttja detta fantastiska digitala musikverktyg !

Digitalisering brukar vanligtvis leda till att en produkt eller tjänst, blir mer användarvänligt. Får fler funktioner, mer flexibilitet och nya möjligheter att skapa något ännu bättre …inte det motsatta! 

50 miljoner låtar att lyssna på…men att inte kunna välja när jag vill lyssna på en särskild låt – det känns inte som utveckling av en tjänst.

2015 såg erbjudandet på Spotify ut så här.

Tillbakablick…
2015 kontaktade jag Spotify, som tyckte att Kulturarkivets sätt att använda musik – var en ny & roliga idé! Spotify gjorde en sida med rabatt på “Business abonnemang”  (Min firma hette Cultura-Aktivitet).

  • Spotify Business kostade 349 kr/mån – med rabatt blev priset 299 kr. Fem olika konton kunde användas i abonnemanget (Typ Family).
  • Ett år senare var priset samma men alla användarkonton fick då lyssna på samma musik. 
  • Sedan 2016 har jag & många enhetschefer i äldreomsorgen, försökt föra en dialog med Spotify & senare Soundtrack – utan att få något gehör. Vår önskan är: Möjlighet att välja när man vill lyssna på en särskild låt. Vi har även önskat ”Family-abonnemang” för de målgrupperna som nämnts. 

År 2020 är Soundtracks pris från 539 kr/ månad och abonnemang (ej med valbar musik). Vill man spela musik på flera platser, så är varje zon en prenumeration. T.ex. Ett äldreboende som vill lyssna på musik på alla enheter, får betala 6 x 539 kr/ månad = 3234 kr/mån = 38 808 kr/år

Varför finns musikaktiviteterna fortfarande med i Kulturarkivet 365:s material?  

Svar 1:
Kulturarkivet 365 används i olika verksamheter. En volontär som är på hembesök hos någon, kan välja musik till ett ämne de samtalar om och nyttja de färdiga musiklistorna.

Svar 2:
Om aktiviteten är hemma i deltagarens lägenhet kan ett privat Spotify konto användas.

 

Svar 3:
I reminiscensmetoden jobbar man ofta med en person i taget. Innehållet i Kulturarkivet 365 bygger på retro & nostagi och passar perfekt till högläsning och samtal, varvat med musik i ämnet. Musik är ett av det bästa verktygen, som väcker minnen hos personer med en demensdiagnos.

Svar 4:
Jag är övertygad om att Spotify /Soundtrack kommer att finna en lösning, som gör att sociala mötesplatser, föreningar, volontärverksamhet, dagverksamheter, studieförbund & verksamheter i vård & omsorg ska kunna teckna abonnemang – så att de kan använda musik som ett verktyg, för att skapa välbefinnande, glädje och gemenskap.

I dessa Coronatider – när det är begränsade besöksmöjligheter och kulturaktiviteter inte kan genomföras som förr – då behövs musik ännu mer än tidigare! Var är debatten? Har du bra kontakter som kan lyfta frågan politiskt eller i media? Do It!

/Ankie Lidberg

Bilder: Shutterstock, Canva, Pixabay, Wikimedia Commons, det fria medieförvaret, allmängods. Nationalmuseum.se/fria-bilder, köpt upphovsrätt till vissa bilder samt Kulturarkivet 365:s egna fotade och skapade bilder. Filmklipp: Youtube, SVT Öppet arkiv & Svensk film – Filmarkivet.se, Kungliga biblioteket. Radiofynd: Sveriges Radio. Layout: Lulegrafiska AB & Kulturarkivet AB

Planera & fixa roliga aktiviteter, motverka ensamhet, skapa mervärde, delaktighet & välbefinnande – har aldrig varit enklare! Inga krav på förkunskaper eller mycket personal. Oavsett ålder eller etniskt ursprung. Med Kulturarkivet 365 kan ALLA – snabbt & enkelt – skapa mervärde och sätta guldkant på tillvaron med roliga aktiviteter & intressant läsning. Kulturarkivet 365Digital idébank för aktiviteter & event. Glöm idétorka & tidskrävande aktivitetsplanering!